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febrero 2016
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study is to determine the style of handling interpersonal conflicts
that 25 workers possess at the National Chamber of Commerce,
Services and Tourism of Morelia, as well as its importance and
implications in the organizational environment. The results confirm
that employees of CANACO SERVYTUR Morelia handle different
styles of interpersonal conflicts management, appearing significant
differences according to the sex, education, functional area in which
they work and even according to the hierarchical role occupied by
another part (superior, peer or subordinate). In addition the 5 styles of
interpersonal conflicts management -avoiding, dominating, obliging,
integrating and compromising- can or cannot fit well in concrete
situations; in consequence, strategies must be preferred than styles,
according to every specific circumstance.
Keywords: Organization, conflict, conflicts management, style of
interpersonal conflicts management.
Introducción
Las organizaciones contemporáneas se caracterizan por su
elevada complejidad interna: suelen constar de múltiples
departamentos, con diferentes unidades o equipos de trabajo;
definen roles especializados, cada uno de los cuales exige
la posesión de habilidades específicas y están estratificadas
en jerarquías de estatus y mando. Ello explica que muchas
personas, aún perteneciendo a la misma organización, tengan
sus propios intereses, contradictorios -en ocasiones- con los
de otras personas de la misma entidad.
Las metas, intereses o actividades incompatibles que
separan a las partes en la organización, pueden variar
considerablemente desde las diferencias objetivas
basadas en los intereses económicos o roles estructurales
y jerárquicos que las partes ocupan y representan en las
organizaciones, hasta una percepción de las divergencias